Waarom een gezond dieet belangrijk is voor je hart

Met de goede voornemens van het nieuwe jaar zes weken achter ons, zijn sommige mensen misschien teruggevallen in minder gezonde eetgewoonten. Hartmaand is een uitstekende gelegenheid om jezelf eraan te herinneren waarom een gezond dieet belangrijk is, niet alleen voor je figuur.

“Wat je eet en drinkt heeft invloed op je cholesterol- en triglycerideniveaus, en als je een hoog cholesterol- of triglyceridengehalte hebt, kan je zorgteam aanraden om een dieet te volgen dat je cholesterol verlaagt,” zegt Ripu Singh, M.D., een cardioloog bij Mayo Clinic Health System in Mankato en Waseca.

Hoog cholesterol kan ervoor zorgen dat je hartslagaders verharden, een aandoening die atherosclerose wordt genoemd, wat kan leiden tot kransslagaderaandoeningen. Daarnaast kunnen verharde slagaders een laagje veroorzaken dat plaque wordt genoemd, en dat gedeeltelijk je slagaders kan blokkeren. Verstopte slagaders kunnen leiden tot verminderde bloedstroom in het hart en pijn op de borst.

Wat zijn triglyceriden en cholesterol?

Triglyceriden en cholesterol zijn soorten lipiden, of vetten, die circuleren in je bloed. Triglyceriden slaan ongebruikte calorieën op en geven je lichaam energie. Cholesterol wordt gebruikt om cellen en bepaalde hormonen op te bouwen.

Cholesterol wordt voornamelijk door de lever aangemaakt, maar kan ook je lichaam binnenkomen via voedingsmiddelen die dierlijk vet bevatten. Voedingsmiddelen die van dieren afkomstig zijn of dierlijk vet bevatten, zijn onder andere vlees, eigeel, reuzel en zuivelproducten. Het type en de hoeveelheid vet die je eet kunnen invloed hebben op de hoeveelheid cholesterol die je lichaam produceert.

Je lichaam maakt triglyceriden aan uit overtollige calorieën, ongeacht de bron van de calorieën, zoals vet, eiwitten of koolhydraten. Triglyceriden worden ook gevormd uit overtollige suiker en alcohol. Hoge triglycerideniveaus zijn een risicofactor voor hartziekten.

Leefstijlkeuzes om je gehaltes te verbeteren

Je zorgteam kan enkele van deze leefstijlveranderingen aanbevelen om je cholesterolgehalte te verbeteren en je triglyceridengehalte te verlagen:

Eet een plantaardig dieet. Eet meer vezelrijke voedingsmiddelen uit planten. Kies voor 100% volkoren granen, volledige stukken fruit en groenten.

Beweeg regelmatig. Behoud een gezond lichaamsgewicht.

Beperk of vermijd transvetten. Transvetten kunnen het bloedcholesterol verhogen.

Beperk je inname van voedingsmiddelen met veel cholesterol. Verminder de consumptie van voedingsmiddelen zoals eigeel, orgaanvlees, dierlijk vet en volvette zuivelproducten.

Verlaag je totale vetinname. Alle oliën en vetten bevatten veel calorieën.

Verlaag je inname van verzadigd vet. Verzadigd vet kan het bloedcholesterol verhogen.

Vervang verzadigde vetten door onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten kunnen je bloedcholesterol verlagen. Monounsaturated vetten hebben de voorkeur. Polyunsaturated vetten zijn ook goed.

“Je kunt nog steeds genieten van voedsel dat je lekker vindt, maar je zou een hart-gezond dieet moeten prioriteren en minder gezonde voedingsmiddelen met mate moeten eten. Kleine veranderingen kunnen een grote impact hebben.”

Veelgestelde vragen (FAQ):

1. Waarom is een gezond dieet belangrijk voor je cholesterol- en triglycerideniveaus?
Het eten en drinken dat je consumeert heeft invloed op je cholesterol- en triglycerideniveaus. Als je een hoog cholesterol- of triglyceridengehalte hebt, kan je zorgteam aanraden om een dieet te volgen dat je cholesterol verlaagt.

2. Wat is hoog cholesterol en wat zijn de gevolgen?
Hoog cholesterol kan ervoor zorgen dat je hartslagaders verharden, wat atherosclerose wordt genoemd. Dit kan leiden tot kransslagaderaandoeningen en het blokkeren van slagaders, wat verminderde bloedstroom in het hart en pijn op de borst kan veroorzaken.

3. Wat zijn triglyceriden en cholesterol?
Triglyceriden en cholesterol zijn soorten lipiden, of vetten, die circuleren in het bloed. Triglyceriden slaan ongebruikte calorieën op en geven je lichaam energie. Cholesterol wordt gebruikt om cellen en bepaalde hormonen op te bouwen.

4. Hoe kan je je cholesterol- en triglyceridengehalte verbeteren?
Je zorgteam kan de volgende leefstijlveranderingen aanbevelen:
– Eet een plantaardig dieet met vezelrijke voedingsmiddelen uit planten.
– Beweeg regelmatig en behoud een gezond lichaamsgewicht.
– Beperk of vermijd transvetten en voedingsmiddelen met veel cholesterol.
– Verlaag je totale vetinname en je inname van verzadigd vet.
– Vervang verzadigde vetten door onverzadigde vetten, met de voorkeur voor monounsaturated vetten.

5. Kun je nog steeds genieten van voedsel dat je lekker vindt?
Ja, je kunt nog steeds genieten van voedsel dat je lekker vindt, maar je zou een hart-gezond dieet moeten prioriteren en minder gezonde voedingsmiddelen met mate moeten eten. Kleine veranderingen kunnen een grote impact hebben.

Definities:
– Cholesterol: een soort vet dat nodig is voor de opbouw van cellen en hormonen.
– Triglyceriden: een type vet dat wordt opgeslagen als reserve-energiebron.
– Atherosclerose: de verharding van de hartslagaders als gevolg van een hoog cholesterolgehalte.
– Plaque: een laagje dat zich kan vormen op slagaderwanden en deze gedeeltelijk kan blokkeren.

Suggesties:

[Klik hier voor meer informatie over hart-gezonde voeding op Mayo Clinic (in het Engels)](https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating)

[Klik hier voor tips over het verbeteren van je cholesterol en triglyceriden op Mayo Clinic (in het Engels)](https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/triglycerides/art-20048186)