Kiezen voor gezonde menu-opties bij Panera

Panera heeft zichzelf gevestigd als een nationale must-have onder ontbijt- en lunchrestaurantketens dankzij haar heerlijk versgebakken ambachtelijk brood, sandwiches, soepen, salades, warme graanschalen, pizza’s, flatbreads en meer. Sinds de lancering in 1987 als St. Louis Bread Company, is de keten gegroeid, van naam veranderd, en heeft ze nu meer dan 2000 vestigingen in de VS en Canada.

Het succes van Panera is grotendeels te danken aan het feit dat het menu “100% schoon” is (wat betekent dat het alleen gebruik maakt van GMO-vrije, niet-kunstmatige ingrediënten) en betaalbare, gezondere keuzes biedt in vergelijking met andere fast-casual restaurantketens. Maar hoewel het menu veel gezonde opties bevat, zijn er ook genoeg ongezonde keuzes. Daarom hebben we de gezondste menu-items bij Panera geïdentificeerd, zodat je de volgende keer iets lekkers, bevredigends en voedzaams kunt bestellen.

Bij het maken van gezondere keuzes bij Panera is er veel meer te overwegen dan alleen “schoon” ingrediënten. Hier zijn enkele tips om meer voedzame keuzes te maken bij Panera:

Kies opties met 700 calorieën of minder.
Probeer de inname van verzadigd vet tot minder dan 8 gram te houden.
Zoek naar keuzes waarbij het toegevoegde suikergehalte niet meer is dan 20 gram (wat neerkomt op ongeveer 4 theelepels).
Probeer de lunch- of dineropties te vinden met minstens 5 gram vezel, en indien mogelijk meer.
Houd de dressing apart en sla hoog-vet toevoegingen zoals spek over.

Naast het volgen van deze algemene richtlijnen, hebben we diëtisten gevraagd om naar het menu van Panera te kijken en 15 van de gezondste gerechten te selecteren om te bestellen. Je zult ontbijt-, lunch- en dineropties vinden in deze lijst; seizoensgebonden items zijn uitgesloten omdat ze slechts voor een beperkte periode beschikbaar zijn. Lees verder en bekijk dan de 10 ongezondste menu-items van Panera.

“Panera’s Fuji Apple Salad met Kip is een heerlijk gezonde keuze”, zegt Mary Sabat MS, RDN, LD. “Met kip die zonder antibiotica is gekweekt als proteïnebron, biedt het 29 gram eiwit, een essentiële voedingsstof voor spieronderhoud en verzadiging. Inclusief romaine, gemengde groenten, druiven tomaten en rode uien biedt een verscheidenheid aan vitamines, mineralen en vezels voor algehele gezondheid en spijsvertering. Bovendien dragen de geroosterde pecanstukjes bij aan gezonde vetten en een bevredigende crunch, terwijl de Gorgonzola-kaas diepte van smaak toevoegt.”

“Dit salade onderscheidt zich door de toevoeging van appelchips, die niet alleen natuurlijke zoetheid bieden, maar ook extra vezels en antioxidanten bevatten. Gekruid met een zoete witte balsamico dressing, biedt deze salade een perfecte balans tussen hartige en zoete smaken, waardoor het een heerlijke en voedzame keuze is bij Panera.”

Opmerking: de salade wordt geserveerd met een bijgerecht naar keuze (niet weerspiegeld in bovenstaande voedingswaarde); kies voor een appel in plaats van chips of een stokbrood.

Veelgestelde vragen (FAQ)

1. Wat maakt Panera een populaire keuze onder ontbijt- en lunchrestaurantketens?

Panera heeft zichzelf gevestigd als een nationale must-have dankzij haar heerlijk versgebakken ambachtelijk brood, sandwiches, soepen, salades, warme graanschalen, pizza’s, flatbreads en meer. Het menu biedt betaalbare, gezondere keuzes en is “100% schoon”, met gebruik van GMO-vrije en niet-kunstmatige ingrediënten.

2. Hoeveel vestigingen heeft Panera?

Panera heeft meer dan 2000 vestigingen in de VS en Canada.

3. Wat zijn enkele tips om gezondere keuzes te maken bij Panera?

– Kies opties met 700 calorieën of minder.
– Houd de inname van verzadigd vet tot minder dan 8 gram.
– Zoek naar keuzes met niet meer dan 20 gram toegevoegde suikers.
– Probeer lunch- of dineropties te vinden met minstens 5 gram vezels.
– Houd de dressing apart en sla hoog-vet toevoegingen over.

4. Wat is de Fuji Apple Salad met Kip en waarom is het een gezonde keuze?

De Fuji Apple Salad met Kip is een gezonde keuze. Het bevat kip die zonder antibiotica is gekweekt als proteïnebron, biedt 29 gram eiwit en een verscheidenheid aan vitamines, mineralen en vezels. De geroosterde pecanstukjes voegen gezonde vetten en crunch toe, terwijl de Gorgonzola-kaas diepte van smaak toevoegt.

5. Wat maakt de Fuji Apple Salad met Kip extra gezond?

De toevoeging van appelchips biedt natuurlijke zoetheid, extra vezels en antioxidanten. Gekruid met een zoete witte balsamico dressing, biedt deze salade een perfecte balans tussen hartige en zoete smaken.

Gerelateerde links:
Panera Bread